Csepel Camping kerékpárok 1980-1989 - Hungary

2020.08.14


A magyar járműgyártás kultikus darabjaival szeretnék foglalkozni ebben a bejegyzésben. A Camping kerékpárokat bizonyára mindenki ismeri, legyen szó a német MIFA vagy az orosz Káma vagy a Csepel Camping kerékpárjairól.

Az itthoni gyártás a '60-as években indult és egyből nagy érdeklődés fogadta a szinte azonnal megkedvelt kerékpártípust. A BNV-n történő bemutatása után rengetegen szerettek volna maguknak egyet, hamar a Csepeli Kerékpárgyár legnépszerűbb típusa volt. Készült belőle számtalan verzió, több száz darabot exportáltak is belőlük. Ezek egyébként általában más néven futottak és sokszor agyváltóval a minőségibb, külföldi alkatrészekkel készültek.

A Camping presztízsét nagyon jól mutatja, hogy pl ezeken a kerékpárokon használtak előszeretettel NDK-s Ruhla világításszettet és pl. Shimano agyváltót is. Sok króm és gazdag színválaszték jellemezte ezeket a kerékpárokat.

De miért is lett ennyire népszerű? Mint kiderült, kiváló városi kerékpár és az akkoriban népszerű családi nyaralásokra vagy kisebb kirándulásokra is könnyedén magukkal vihették a kerékpárosok. Nem kellett továbbá sok hely a tárolására sem.
Az évtizedek alatt a Campingek több típussal is gyártásban maradtak, a legnépszerűbbek a Csillag (összecsukható) és a Csaba (zsanér nélküli vázas).
A képeken látható kerékpárok együtt vészelték át az évtizedeket, a gyűjteménybe kerülésükkor csak egy alapos tisztítás és a kopó alkatrészek kenése volt a feladat.
Az aranyszínű Csillag Ruhla világítás szettel és Taurus abroncsokkal szerelt, az eredeti abroncsok mellett még a fém szelepsapkák is eredetiek.

A kék SuperNova kerékpár már a "ráncfelvarrott" utolsó rendszerávltozás előtti Camping típus, viszont érdemes megjegyezni, hogy hasonló kivitelben még a '90-es években is készültek hasonló Campingek.
Retro környezetben, panelházak között fotózva már ezek a kerékpárok is igazi időutazó gépek, mindenképpen megmentésre érdemesek!