Gazelle No. 8, ca. 1956 - The Netherlands

2020.11.20


A holland Gazelle talán a világ egyik legismertebb kerékpárgyártója. A céget Willem Kölling és Rudolf Arentsen alapította 1892-ben. Először Angilából importált típusokat forgalmaztak, de pár hamar beindították saját gyártósorukat már Gazelle márkanév alatt. Az 1920-as években nagyobb számban exportáltak kerékpárokat Dél- és Délkelet Ázsiába, ahol például Indonéziában a mai napig is lehet találkozni Gazelle kerékpárokkal. 1954-ben elkészült az egymilliomodik Gazelle és hamarosan kifejlesztették a vásárolt licensz alapján készülő háromsebességes agyváltót és az első dobféket. Több technikai újítást ők alkalmaztak először sorozatgyártásban, a Gazelle-hez fűződik például az első összecsukható kerékpár (gyakorlatilag a hazánkban Camping-kerékpárok elődjét).

A gyár azóta is töretlenül készít kerékpárokat, a '90-es években, pont a gyár százéves jubileumára elkészült a nyolcmilliomodik kétkerekű. Az évtizedek során számos típust forgalmaztak, modellpalettájukban próbáltak minden lehetséges célra kerékpárokat forgalmazni. A legkeresettebb termékük a városi túrakerékpár, mint a képen látható No. 8., de áruhordó és sport-kerékpárokat is adtak el nagyobb számban.

A képeken látható kerékpár meglehetősen eredeti állapotban vészelte át az évtizedeket. Eredeti festésén még jól láthatóak a korabeli díszítések, úgy mint a korabeli vonalazás (csíkozás) és a vizesmatricák. Mivel a Gazelle élen járt a kerékpárok gyártásában már sok technikai megoldást már korán alkalmaztak. Több gyártó is az angol és holland példákat követve vett át pár praktikus dolgot. Ilyenek például a teljesen burkolt láncvédő, vagy a rudazatos első és hátsó fék. Az egyik másik érdekesség, hogy a világítás vezetékrendszerét is fixen, fémcsövekben vezették el. A Gazelle kerékpárokon az alkatrészek robosztusak, látszik, hogy a minőségre és a használhatóságra törekedtek. Elképesztő kényelmes és könnyű hajtású kétkerekűek.

Ez a Gazelle No. 8. például háromsebességes Sturmey Archer agyváltóval van szerelve, a világításról a svájci gyártmányú Lucifer első lámpa, a hátsó sárvédővel egybeépített hátsó lámpa és a Lucifer "Baby" dinamó gondoskodik. A váz, elképesztően magasnak számít (61cm-es). A nyereg egy régebbi Brooks B72-es, ami már nem a kerékpár eredetije. A markolatok bakelitből készültek. Szintén érdekesség még, hogy a legtöbb alkatrész márkázott, szinte mindenhol megtalálható a Gazelle-felirat vagy logo.

Gyűjtői és kerékpáros szempontból is érdekes és gyönyörű kerékpár, amely kiváló példája a kiváló holland kerékpárgyártásnak. A kerékpár egyébként kiváló műszaki állapotban van, szervizelését Nagy Levente végezte.