Puch Luxus (Mod.IV.L.) 1936 - Austria

2020.10.31

Fotó: Baranovszky Jenő
Fotó: Baranovszky Jenő


Érdekesség: egy korabeli fotó 1938-ból, egy hasonló Puch Luxus kerékpárról.
Érdekesség: egy korabeli fotó 1938-ból, egy hasonló Puch Luxus kerékpárról.

A képeken szereplő kerékpár bemutatása több okból is fontos számomra. A Puch Werke Graz, az osztrák kerékpárgyártás talán legnagyobbja (aminek hála a licenszek megvásárlása után a WM Acél- és Fémművek is megkezdte a kerékpárok nagyobb sorozatban történő előállítását) rengeteg érdekes, kiforrott és nagyon jó minőségben készült modellt kínált számtalan ország mellett hazánkban is. Puch képviseletek minden nagyobb városban voltak, így Szegeden is, ahol ezt a kerékpárt vásárolhatták 1936-37-ben. További életéről annyit tudunk, hogy egy Kistelek mellett lakó gazda használta, majd a '60-as években félrerakták a kerékpárt. Hozzám már egy gyűjtőtől került leharcolt, de menthető állapotban.

Puch kereskedői zománctábla a '30-as évekből.
Puch kereskedői zománctábla a '30-as évekből.

A szétszedést követően a csapágygolyók cseréje és a kónuszok felszabályozása után összeszereltem a kerékpárt. Az alkatrészek közül pótolni kellett a pedálok gumijait, (ebből kettő még a kerékpár eredeti alkatrésze) a hátsó felnit és a küllőket. A csapágyakba az eredeti STAR golyóskosarak kerültek vissza.

A Puch Luxus típus a '30-as években a gyártó egyik legdrágább kerékpárja volt. Ekkoriban egyébként még római számmal jelölték a típusokat, az én darabom pontos jelölése Mod. IV.L volt. Ára ellenére Magyarországon is viszonylag nagy népszerűségnek örvendett, egy ilyen kerékpár státuszszimbólumnak számított. A számtalan krómozott alkatrésszel és kényelmes, Styria-Lastik nyergekkel szerelt kerékpárokat sokszor még színes gumiköpenyekkel is kirívóbbakká tették. Technikai színvonalat többek között még az első kerékbe épített dobfék is emelte, amit 1936-tól gyártott a Styria. A fékkar köznyelven úgynevezett "visszahajló", aminek érdekessége, hogy egy állító mechanizmussal látták el, amivel a gyár szerint még menet közben is lehetett a dobféket állítani.

Puch zománcozott kitűzők a '30-as és '40-es évekből.
Puch zománcozott kitűzők a '30-as és '40-es évekből.

Összegezve egy robosztus és precízen összerakott kerékpár, amivel ma is kényelmes a tekerés. Érezhető az alkatrészek finom kidolgozása, a krómozás minősége. További érdekesség az eredeti Puch feliratos csengő, ami abszolút ritkaságnak számít a gyűjtők körében.

Korabeli kiegészítőnek felszereltem egy BOSCH világításszettet.

A cikkben található gyönyörű képekért pedig hatalmas köszönet Baranovszky Jenő barátomnak!