WM Szent László Csoda kerékpár ca. 1941-43

2020.06.18


A Weiss Manfréd gyáróriás egyik legnépszerűbb kerékpárja. A '30-as évek közepétől volt gyártásban egészen 1945-ig.

Több verziója ismert, mint például a Csoda Ballon, viszont nagyrészt inkább csak díszítésükben tértek el egymástól a változatok. Az első verzió gyűjtői körökben "Zománctáblás" Csodának hívjuk, amit követett a "ugró" és "álló" szarvasos. Ezek nyaktábláján a Csodaszarvast ábrázolták.

A '40 es években viszont megjelent az un. "Szent László" Csoda kerékpár, ahol a váznyaktábla és a sárvédődísz Szent Lászlót ábrázolja lován. A váznyaktáblán megtalálható a Tordai Hasadék is, amit Szent László kunokkal folytatott harcát elbeszélő mondából ismerhetünk, amelyben miután Istenhez fohászkodott megnyílt a hegy, amit lovával átugrott, így megmenekítve magát és seregét az őket üldözőktől.

A kerékpár többszörösen átfestett, de viszonylag komplett állapotban került elő. Az idők folyamán rákent festékrétegek eltávolítása meglehetősen nehézkes és hosszadalmas munka volt. Sikerült viszont az eredeti fényezést előhozni és még a gyári díszítés egy kis része is megmenekült.

A kerékpárhoz megpróbáltam minden tekintetben korhű alkatrészeket felhasználni. A nyereg, a szerszámos táska, a lánc, a hátsó lánckerék, a lánc és még a küllők is WM gyártmányúak. Hatalmas ritkaság a "CSODA" feliratú WM csengő.

A gumik régi, Emergé darabok, a pedálok WM Block típusúak. Érdekesség, hogy ekkoriban létezett egy WM pedáltípus, ahol a gumiblokkokat fával helyettesítették. Ez az akkori anyaghiány miatt volt szükséges.

A kerékpár sárvédődísze egy eredeti darab másolata. Ez a típus ismert az úgynevezett "Szárnyas" WM dísszel is.

Érdekesség, hogy a felújítás során tisztítás után visszakerültek ez eredeti STAR golyóskosarak a fejcsapágyszettbe és a hajtásrészbe.

Korabeli érdekesség a "Blitz" rendszerű WM gyártmányú nadrágcsipesz, valamint az, hogy a kerékpár F&S Torpedo Mod 09 aggyal szerelt, amelynek minden alkatrésze eredeti, 1941-es. nem olyan gyakran fordult elő már ebben az időben, de a kínálatban megmaradt a Gránát (ekkoriban már inkább ezt használták) és Komet agyak mellett a lehetőség, hogy a vevő a kiváló minőségű Torpedo kontrafékes aggyal kérje kerékpárját. Szintén érdekes kiegészítő a korabeli csomagtartó, ami feltehetőleg egy helybeli műhelyben készülhetett, mivel már több darab is előkerült belőle. A csomagtartóra akasztható kosár is gyakori kellék volt a régmúlt kerékpárosainál.




A kerékpár Torpedo Mod 09-es hátsó agya, 1941-ből, gyári alkatrészekkel.
A kerékpár Torpedo Mod 09-es hátsó agya, 1941-ből, gyári alkatrészekkel.