Csepel SR 26 (1970) - Hungary

2022.03.07


A képeken szereplő kerékpár a Csepeli Vasmű akkori kínálatában mint "könnyített vázas félverseny" kerékpárt reklámozta, amely inkább sportcélokra ajánlott, de "városi használatra" is alkalmas. Érdekesség, hogy SR 26 eddigi tudomásom szerint nagyobb számban csak férfi változatban készült, a női verzió összes gyártott darabszáma Varsa Endre-Magyar Kerékpárok c. könyve szerint is körülbelül csupán 1000 db körüli lehet.

A legtöbb megmaradt ilyen kerékpár 1970 és 1975 közötti gyártási évű, a típus története azonban jóval korábbra nyúlik vissza. Már az '50-es években is készültek a típus első darabjai, de ezek még inkább rendelésre, különböző sportklubbok versenyzői számára lettek gyártva. A '60-as években export változatot is gyártottak, majd lassan elérhető lett a belpiac számára is.

A korabeli katalógus olasz váltószerkezettel hirdeti, de ezzel ellentétben én még csak Csehszlovák gyártmányú Favorit láncátdobós váltóval szerelt példányokat láttam, három fogaskerekes racsnival.


A kerékpár felépítése szinte teljesen megegyezik az akkoriban gyártott R26 típuséval. A főbb különbségek inkább a felszereléseken látszanak. A típust a sok króm, metálszínű fényezés, a váltó és a patkófékek tették sportossá és vonzóvá. Akkori ára miatt azonban csak kevesen engedhették meg maguknak.

Kép a korabeli katalógusból. Érdekesség, hogy a lánc rosszul van a váltószerkezetbe fűzve.
Kép a korabeli katalógusból. Érdekesség, hogy a lánc rosszul van a váltószerkezetbe fűzve.


A képeken látható kerékpár érdekessége, hogy egészen szép állapotban maradt meg, nagyrészt eredeti alkatrészekkel. Vázszám szerint (SJ:029xxx) 1970-ben készült. Ebben az évben a Varsa-könyv szerint 3800 darabot gyártottak a típusból. A krómozás sajnos elkezdett leválni, ami ezeken a kerékpárokon a gyárilagg gyengébb minőségű bevonat miatt típushiba. A galvanizált részek, mint pl. a sárvédőpálcák egész jól bírták, de sajnos itt is megfigyelhető már a felületi rozsda. Korabeli "Pajtás" gumiabroncsok közlekedésre sajnos már nem alkalmasak, de mindenképpen jól mutatnak a kerékpáron. Ritkaságnak számítanak a gyári szárnyas kerékanyák és a bovdenrögzítők.


Adalékként egy képsorozat egy 1973-as példányról, amely előkerülési állapotában látható. Ilyenkor merül fel a kérdés, hogy felújítás, vagy eredeti állapotban való megőrzés? Ebből a típusból is egyre ritkábban kerül elő szép állapotú darab.