Dainty St Étienne Ballon férfikerékpár, 1930 - France

2020.10.06


Egy mindenképpen érdekes és ritka kerékpárt szeretnék bemutatni a '30-as évek elejéről. A híres St-Étienne-i kerékpárüzemek több típust is gyártottak, 1886-ben kezdték meg a termelést, a Simplex, Mercier és Lyotard márkák is itt készültek.

Ebben a városban - ahol a kerékpár-készítésnek (és egyébként a versenyzésnek) már akkoriban is nagy múltja volt - készült 1930-ban a képeken látható Dainty kerékpár. A "dainty" szó egyébként angolul "kecses"-t és "ízléses"-t jelent.

A Dainty típust a Wonder kerékpárüzem gyártotta, eleinte önálló típusnak szánták, de később az ott készült kerékpárokat már csak WONDER típusjelzéssel látták el. Tekinthetünk a Dainty-ra úgy is, mint a Wonder előfutárára, konstrukciójában ugyanis szinte megegyezett a két típus. Sajnos kitartó kutatás ellenére sem sikerült a típusból másik darabot, de még alkatrészeket sem találni. Itthon viszont több képviselet is forgalmazta ezeket a népszerű (és egyébként meglehetősen drága) francia ballongépeket, akkoriban egy ilyen kerékpár komoly státuszszimbólumnak számított. Annyira bevált konstrukciónak számítottak, hogy később, a WM által beindított nagy sorozatban gyártott kerékpárok között is akadtak Ballon típusok, amiket a francia kerékpárokról mintáztak.

A kerékpár Magyarországon került elő, feltehetőleg itt tölthette egész életét, a jelek szerint a '60-as évek vége felé állíthatták le, feltehetőleg az akkoriban már nehezebben beszerezhető Ballon 26 2B gumiköpenyek miatt. A korabeli sár, még mindig megtalálható volt a kerékpáron, aminek az eltávolítása több napot vett igénybe.

Közben több érdekességre is fény derült. A franciák már akkoriban (1930!) a mostaniban is használatos sárvédőpálca-rögzítést alkalmazták, illetve a hátsó villapapucsok is visszaköszönnek a jelen-kor kerékpárjain. Érdekesség, a márkázott első agy, a márkázott hajtókarok és az is, hogy a gyártási évet (30) jelölték az nyereg alatti öntvényben. A kerékpár gazdagon díszített lehetett egykoron, ennek a nyomai még látszódnak. Az akkori gyártási minőségre jellemzően az alkatrészek, robosztusak, a fényezés alatt még egy vastag alapozó réteg is található, a nikkelezett alkatrészek felületkezelése még ennyi idő után is sok helyen megtartotta az eredeti bevonatot.

A felújítást lehetne rutinmunkának tekinteni. A kerékpár meglehetősen komplett állapotban került elő, kevés alkatrészt kellett pótolni, így csak egy korabeli nyereg és pedálszett beszerzését kellett megoldani. A kerekekben elöl a márkázott Dainty agy került vissza, hátra pedig az eredeti Torpedo kontrafékes szabadonfutó agy, belül nagyrészt még gyári alkatrészekkel. A küllőket saválló küllőkkel pótoltam a felnik a gyáriak maradtak, amelyeken néhol még a gyári nikkelezés nyoma is látható. A teljes szétszedést követően a csapágygolyók cseréje és a kónuszok felszabályozása után összeszereltem a kerékpárt. Új láncot és új gumikat kapott a kerékpár. A gumiabroncs CST gyártmányú, szerencsére újra kapható a méret, (584-es, vagy másnéven 27,5-ös abroncsok).

Összegében egy kellemesen használható kerékpár, hosszabb távon és rossz útviszonyok között sem lenne gond a haladás, a robosztus felépítésnek a minőségi kidolgozásnak köszönhetően.

Korabeli kiegészítőként szereltem fel a már meglévő korabeli GEFRAG csomagtartó mellé a Bosch dinamót és a külső kapcsolós RADSONNE fényszórót, amely dinamóról és elemről is tud működni.


A kerékpár még az előkerülési állapotában.


A felújítás után.