Preciosa női és férfi kerékpárok (1935-1936)

2023.02.19


Ebben a cikkben két igazi érdekességet mutatok be, amelyek nem csak helytörténeti jelentőségűek Hódmezővásárhelyet illetően, de veteránkerékpáros szempontból is különlegesnek számítanak.

A 20. század első felében, még a Weiss Manfréd gyáróriás kerékpárgyártóvá történő előlépése előtt a lakosság kerékpárigényeit kisebb-nagyobb gyártók igyekeztek kielégíteni. Ezek a kerékpárok főként kisüzemi körülmények között készültek, magukon hordozták gyártóik egyedi vonásait, műszaki megoldásaikat. Később, ahogy a WM-nél beindult a kerékpárok nagyobb szériában történő előállítása, a kerékpárok egységesebbek lettek, a kisipari gyártók visszaszorultak. Ennek főként gazdasági oka volt.

Nem tudtak versenybe szállni a nagyüzemi gyártókkal. Viszont így egy új lehetőség is felmerült, mégpedig a nagyüzemi gyártók alkatrészeinek felhasználásával saját, egyedi modellek létrehozása. Korábbi kutatások során rengeteg ilyen típus előkerült, konkrét kereskedők neveihez köthetően. Az egyik módozat szerint a kerékpárokhoz a kisipari gyártók, műszerészek egyedi vázakat készítettek, majd a nagyobb gyártóktól vásárolt alkatrészekkel szerelték össze azokat. Történt viszont olyan is, hogy komplett kerékpárvázakat és villákat szereltek össze a kereskedők, így saját típusokat alkotva.

A képeken látható kerékpárok is így készültek, egy helyi kereskedő egyedi, általa forgalmazott típusaként. A vázak és az alkatrészek nagyrésze más gyártótól származnak, saját, egyedi nyaktbálával szerelve.

A szóba forgó műszerész/kerékpárkereskedő Faragó János, hódmezővásárhelyi kereskedő. Első hirdetései az 1920-as évek végén tűnnek fel, majd egészen az 1940-es évekig megtalálhatóak a helyi újságokban. Természetesen nagyobb gyártók kerékpárjait is forgalmazta, többek között a Puch helyi kerékpárképviseletét is ellátta.

Faragó János korabeli reklámja, a Vásárhelyi Reggeli Újság 1939.06.03-i számából.
Faragó János korabeli reklámja, a Vásárhelyi Reggeli Újság 1939.06.03-i számából.

Említett kerékpárokon felül saját összeszerelésű típusokat is értékesített. Többek között árusított "Formosa", "Faragó Speciál" típusú kerékpárokat is. A "Preciosa" típus is ide tartozik. Ezek a kerékpárok többnyire a Weiss Manfréd Rt által gyártott alkatrészekből készültek, de előfordultak osztrák, a Puch által gyártott alkatrészek is, ez kerékpáronként változott.

A házon belüli szerelés olcsóbbá tette a kerékpárokat, és így a vásárlók egyedi kívánságai szerinti összeállítás és felszerelés és lehetővé vált. A megmaradt iratok, számlák alapján népszerűnek bizonyultak ezek a típusok.

Az itt látható női kerékpár számomra különösen érdekes, mivel családi darabról van szó. Ugyanazt a családot szolgálta több, mint 6 évtizeden keresztül, míg végül padlásra nem került. Sok emlék fűződik hozzá, még nagyobb kerékpár túrákon és kisebb versenyeken is részt vettek vele. A családi szolgálata után kissé hiányosan, már több modern alkatrésszel került leállításra. Egy családi beszélgetés során jött fel a szó a kerékpárrol és ezt követően került a gyűjteményembe, ahol aprólékos felújítás után eredeti, de patinás gyűjteményi darab lett belőle.


A férfi kerékpárról sajnos nincs ennyi előéleti információm. Ami bizonyos, hogy Hódmezővásárhelyen került elő és nagyrészt eredeti alkatrészekkel. A jellegzetes, kerékenfutó csengő is korabeli extrának számít, ami szintén nagyon régóta a kerékpáron lehetett. Érdekes megjegyezni, hogy mindkét kerékpár szabadonfutó, a Fichtel & Sachs által gyártott konrtafékes hátsóagyakkal szerelt. A férfikerékpár ékes hajtókaros, a középagy golyóscsapágyas típusú, amely 1936-körül több WM típuson is megtalálható volt, de nem nevezhető túl gyakorinak.


Itt kevesebb alkatrészt kellett pótolni, viszont a kerékpár festése már nem eredeti, viszont régebbi fényezésről lehet szó. A szokásos állagmegóváson és a hibás alkatrészek cseréjén felül a kerékpárhoz készült pár új pedálgumi és egy szintén téglavörös színű fékgumi is. Az összképet a téglavörös Rubena külsőgumik teszik teljessé. A kerekeknél megmaradtak egyébként az eredeti WM gyártmányú küllők. Az új famarkolatok mindkét kerékpáron Lipcsei László (madzagos) munkáját dicsérik.

Összességében szép párt alkot a két kerékpár, látszanak rajtuk az eltelt évek, de kis törődéssel újra használhatóvá váltak, a híres, "könnyű hajtás" itt is érezhető. A férfikerékpár kalandos útja után újra szülővárosában rójja a köröket.

Külön köszönetet szeretnék mondani mindenkinek, aki segített, hogy ez a két kerékpár elkészüljön és így a közelgő találkozók és kiállítások részévé váljon.